Thursday 30 April 2009

semoga dia tenang di sana....

nenek yg tercinta telah kembali ke rahmatullah pg ptg semalam rabu 29 april 2009, pukul 2:45petang aku tak tahu kenapa hati aku amat sebak sampai sekarang. aku t'lalu sayangkan nenek aku. walaupon dia tak penah membela aku dr kecik mcm sepupu aku yg lain but she's very close to me n my sisters. hari isnin aritu,aku ada bgtau yg sblm aku btolak ke KL aku dan parents aku singgah tlebeh dulu kat umah nenek aku. aku salin lampin dia,mandikan dia. aku dah tau keadaan dia teruk. sbb dia dah tak bley bckp. selasa pg,mak aku dpt berita dr tokki aku yg nenek aku dah tak bley mkn dan minum.langsung tak bley masuk!but time tuh aku tak tau yg dia dah nazak.kalo diikutkan aku nk blk esok.tp mak aku suruh jugak blk. so kul 1ptg,lps my dad blk dr putrajaya trus blk ke ktn. aku blk lewat ptg ngn akak aku. smpai umah nenek,mcm biase aku akan terus masuk bilik dia. tp keadaan diaa.... sgt nazak. dia dah tak mcm dlu. dan mlm tuh aku tak lekang dr dia. aku duduk sblh dia.aku basahkan kapas masukkan dlm mulut dia sdkt2. dan mak aku suh aku ngn akak aku jaga nenek aku. sbb yg lain nk tdo dlu. aku b'jaga nenek aku. mata aku tak lekang melihat dia. sgt kesian tgk dia mcm tuh. aku pegang tangan dia. aku hanya sempat tdo hnya sejam. sbb mata sgt tak tahan. pkul 5pg aku bgn blk. borak ngn toki,mak dan akak aku,di sisi nenek aku. tgh hari,bwk nenek aku di luar supaya senang org ramai tgk dia. aku duduk sblh dia,lapkan badan dia. aku pegang tangan dia. aku tatap muka dia sepuas2nya spya dia sentiasa dlm ingtan aku. aku bisikkan ke telinga dia dan memohan maaf andai aku penah menyakiti hati dia dan cium dia akhirnya, dlm pkul 2:40 nenek aku menghembuskan nafas t'akhir. aku dan sepupu yg lain sblm neh dah menangis,air mata lg laju mengalir. aku sedih dengan pemergian dia tp aku gembira dia pergi juga sbb aku taknak tgk dia menderita dgn lebih lama. lepas dia dikafankan, aku dan sepupu2 aku dan kaum keluarga yg lain diberi kesempatan mcium dia buat kali t'akhir. pkul 8 hr nih, aku dan adik beradik aku,mak long, pakcik dan toki aku ke kubur nenek aku buat tahlil dan mbaca doa. time toki aku mbaca doa,aku tgk dia mengelap air mata dia. aku tau dia sengaja melupakan apa yg blaku. toki aku jgk smlm tdo ditempat nenek aku mhembuskan nafas t'akhir tok,yana sayang tok. kalo diberi peluang yana nk bsama lg dgn tok. yana rindukan tok. rindukan gelagat tok. yana rindu nak suapkan makanan dan minum kat tok. hanya gambar dan video yg yana rakam yg boleh ubati rindu yana pd tok. yana harap tok dengar waktu yana bisik pd tok. yana harap tok tenang di sana. kami tak kan lupakan tok,segala kenangan mjaga tok...sehingga akhir hayat. amin! aku gembira dpt diberi kesempatan mjaga tok semalaman,kali t'akhir. walaupon mengantuk,dan penat. tetap ku ingat sampai bila2. mlm ni tahlil di umah nenek aku. aku tak bkesempatan bsama2 yg lain sbb esok aku ada kelas!!! love, yana

No comments: